23 Aralık 2014 Salı

HALİL SOYUER


Halil Soyuer, 4 Ocak 1921 tarihinde Havran'da doğdu. Küçük yaşlarda şiire ilgi duymaya başlayan Soyuer'in şiirleri, 1940 yılından beri çeşitli yerlerde yayımlandı. Uzun yıllar Ankara Halkevi bünyesindeki kültür ve sanat şubesini yöneten Soyuer, özellikle o dönemde yaygınlaşan şiir günlerinin sunucusu oldu. 1955 yılında memurluktan ayrılarak gazeteciliğe başlayan Soyuer, çeşitli dergi ve gazetelerde çalıştıktan sonra 1982 yılında emekli oldu.
Bazı dergiler de çıkaran Soyuer'in şiirleri, birçok dile çevrildiği gibi birçok sanatçı tarafından da bestelendi.
Günümüzün Karacaoğlan’ı olarak adlandırılan Halil Soyuer 1950 yılında "Liman" adlı ilk şiir kitabını yayınlamıştır. Bugüne dek 12 şiir kitabı yayımlanan ve çeşitli ödülleri de bulunan Soyuer, Dünya Şairler Kongresi'nde Türkiye'yi temsil etti. 17 Ocak 2004 tarihinde Ankara'da hayata gözlerini kapayan Şair Halil Soyuer'in cenazesi Havran'a defnedildi.
Türk şiirinde ona Has şiirin ağası, şairlerin babası, Türk şiirinin Karaca oğlan’ı diyenler vardır. Gerçekten Halil Soyuer’ in hem yaşadığı dönemde ve hem de vefatından sonra hakkında çokça yazılar, yazıldı, belgesel ve kitaplar hazırlandı. Tek sözcükle Halil Soyuer Türk edebiyatımızda ve özellikle halk şiiri geleneği içinde unutulmayan eserler verdi. İz bırakan bir şair ve yazar oldu.20 kitabı yayımlandı, 1960’lerde Ankara’da ÇABA adını taşıyan bir sanat ve kültür dergisini çıkardı. Uzun yıllar Türk edebiyatına ve Türk kültürüne hizmet etti. Adı caddelere verildi, bir çokta ödül aldı. 200 şiiri bestelendi. 70’ e yakın bestekârımız onun şiirlerini Türk Klasik makamında bestelediler. Bu gün TRT’de,televizyonlarda dinlediğimiz şarkıların çoğu Halil Soyuer’ in şiirlerinden oluşmuştur.
İlk şiirlerinde halk şiiri geleneğine bağlı olan Halil Soyuer, sonra aruz ölçüsü ve rubaî şeklinden faydalandı.

ESERLERİ:

Liman (1950)
Kin (1952)
Aylak İnsanlar Kenti (1965)
Kör Kuyu (1970)
Akşamüstü (1975)
Gönül Dağları (1990)
Sonbahar Çiçekleri (1992)
Sorma Hiç (1993)
Zaman Akıp Gidiyor (Hatıraları, şiirleri, 1994)
Anılarla Şairler Albümü (1995)
Ankara Kabadayıları (1995)
Sevgi Çiçekleri (1996)
Sevgi Burcu (1997)
Kader Faslı (1997)
Yürektir Sevginin Vatanı (1998)
Sevgi Bende Hiç İzine Çıkmadı (1999)
Sevgi Seli (2000)
Sevgi Bağları (2001)
Bakış Mektubu (2002)
Şair Dostlarım (2004)
Halil Soyuer - Bütün Şiirleri 2014


ŞAİRLE İLGİLİ BAĞLANTILAR:

HALİL SOYUER - Resmi web sitesi için tıklayın


HALİL SOYUER - ANTOLOJİ için tıklayın


HALİL SOYUER - FACEBOOK için tıklayın




HALİL SOYUER'İN BİR MEKTUBU

Hürriyet Grubunun çıkardığı GAZETE 1989 Yılında "ŞİİR YARIŞMASI" ve "ŞARKI SÖZÜ YARIŞMASI" düzenlemişti. Halil Sözüer'in birinci olduğu ŞARKI SÖZÜ YARIŞMASI'nda ben de ikinci olmuştum, ama ŞİİR YARIŞMASI'nda başarısız olmuştum. Sayın; Halil Soyuer'e bir mektup yazıp birinciliğini kutlamış ve ŞİİR YARIŞMASI konusunda dert yanmıştım. Cevap gecikmedi ve aşağıdaki mektubu yolladı.

"Ankara: 17.12.1989

Muhterem kardeşim,
Mektubun beni çok sevindirdi. Ben bu gibi şiir yarışmalarına katılmıyorum. Çünkü çeşitli etkenler, çeşitli ayak oyunlarını ekrana aksetiriyor böylesi yarışmalarda. Bunların bir çok örneğini iğrenerek hatırlıyorum. Ama içimden geldi. "Şiir Yarışması"na değil de "Şarkı Sözü" ihalesine bir zarf atalım dedik. Sonucu biliyorsun. "Şiir yarışması" konusunda haklısın. Ben o şiir jürisindekileri çoktan tanırım. Onların kendileri ne ki, seçecekleri şiirler ne olsun? Fakat çok sistemli ve ısrarlı çalışıyorlar. Dikkat ederseniz bir çok dergi onların elinde. Yarışmalarda onlar göbek atıyorlar. Hatta TV ekranlarını bile ele geçirmiş durumdalar. 30 yıl gazetelerde köşe yazarlığı yaptım. Karınca kararınca bunlarla çok mücadele verdim. 1966 - 1969 yıllarında 36 sayı aylık sanat dergisi ÇABA'yı çıkardım. Mücadelem orda da sürdü. İğrenç insanlar. Şiirden ve şairlikten nasibini almayan insanlar.
Aziz kardeşim,
Ben size göre epey yol aldım. Yirmi gün sonra artık 68 bitecek ve 69'a adım atacağım. Şimdiye kadar 7 kitap yayınlandı. 8. Kitabım sanıyorum ki şubat yahut mart içinde yayına girer. Üç evlat ve üç torun. Büyük kızım Genel Müdürlükte Emniyet Müdürü. Küçük kızım eşi gibi doktor ve Amerikanın Fpiledelfia şehrindeler. Oğlum Emrah da İstanbul'da Elektrik Mühendisi. Şimdiye kadar 67 şiirim 19 ünlü bestecimiz tarafından bestelenip şarkı yapıldı. 19 Ocak 1989 gecesi Ankara'da şiirde 50 yıllık hizmetimin şöleni yapılacak.
Ben, Bursa Belediye Konservatuvarının aylık konserlerine çağrılı olarak gelirim. İki gece Bursa'da kalırız. Şiirli ve müzikli geçen iki geceden sonra dönerim Ankaraya. Bazen de Gemliğe Boksör'e balık yemeğe geliriz öğleleri. Hatta bu ağustosda, Bursa Gönlüferah oteli sahibi şair Orhan Ete'nin Kumlada bir yazlığı var. Bestekar Erdinç Çelikkol ile birlikte iki gün orda kaldık. Haberimiz olsaydı, seni de alırdık kadroya.
Zeki kardeşim,
Gördüğüm kadarıyla, Türk şiirinin Ümit takımına layık bir şiir yapın var. Bütün mesele duyma, hissetme, duyduklarını, hissettiklerini şiire dökebilme. Yoluna devam etmen yararlı olacak. Bırakma şiiri.
Hasretle gözlerinden öpüyorum aziz kardeşim.

Halil Soyuer"

Zeki Çalar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder


POPÜLER YAYINLAR


DOST SİTELER

Gitmek istediğiniz sitenin logosuna tıklayınız.











Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı